Je možné napsat skvělou teologickou učebnici? Ano. Lze sepsat osobní zjevení? Jistě. Jen je riskantní tyto žánry spojovat. Kniha Blahoslavenství - Mystická kniha Lásky Ježíšova otevřeného Srdce (dále jen Blahoslavenství) od sr. Luisy Karczubové se tváří jako učebnice, která seznamuje čtenáře například s tím, jakou barvu šatu pro nebeskou hostinu má šat šestého blahoslavenství plnomocných odpustků.

Sestra Luisa

Sestra Luisa Karczubová byla až do loňského roku odbornou asistentkou Katedry pastorální a spirituální teologie CMTF UP Olomouc. Podle přebalu knihy, o které bude tento text, je představenou komunity sester Kristova Boholidství v Centru Aletti (dále jen CA). Je jednou z pěti členů vedení CA a přímo se tak podílí na vedení hnutí Služebníci Ježíšova velekněžského srdce (SJVS) která má nyní okolo tří tisíc členů. Svou knihu Blahoslavenství vydala v jezuitském nakladatelství Refugium. A právě ona byla odbornou redaktorkou knihy, o které jsem psal zde.

Vliv, který tak autorka má, a vliv, který má nakladatelství Refugium, mně po přečtení její knihy nedovolil mlčet, a rád bych se dozvěděl, kdo nese zodpovědnost za vydávání podobných textů.

Kniha Blahoslavenství

Tato kniha se tváří jako učebnice (včetně odkazů na literaturu, souhrnného přehledu, seznamu literatury) a právě to je jedním ze základních důvodů, proč musím protestovat. Autorka sice klade před čtenáře fakta, ale nevysvětluje původ svých tvrzení. Hlavní tezí knihy je pro mě nová informace, že každý člověk obdrží při početí své hlavní blahoslavenství a další dvě pomocná (a jeho život má být naplněním těchto blahoslavenství a blahoslavenství budou ovlivňovat i jeho posmrtný život včetně barvy oblečení v Nebi) a že podobný úděl mají i státy. Tato do detailů dotažená teorie způsobuje nechtěnou komiku knihy. Myslím, že třeba Solovjov zastával v něčem podobné tvrzení, že každý národ má od Boha jedinečný úkol. V této knize je ale barevná mapa, ve které je každý stát vybarven podle svého hlavního blahoslavenství a v kolečkách má barevně přiděleny další dvě. Tato mapa1 je i veřejně dostupná a je určitě dobré si ji pro představu prohlédnout. V knize je pak o každém státu pojednáno zvlášť. Tak pro příklad je ve výčtu:

„Francie: „Královský plášť Božího Majestátu“ (1-2-3); Dlaň Boží pomoci každému srdci“

(platí i pro Francouzská jižní a antarktická území + Wallis a Futuna /franc. zámořská teritoria/)“

Čísla v závorce znamenají to, že hlavní blahoslavenství Francie je chudí v duchu, a pomocná plačící a tiší.

Je sice zajímavé se ptát, jak se asi přidělují blahoslavenství po rozpadu států, ale na povrch se dere základní otázka: „Odkud tohle ví?“

A odkud bere informaci z podkapitoly A. Osmidesátkový eschatologický růženec Trojjediného Božího srdce, že „po růženci radostném, bolestném, slavném a růženci světla přichází růženec posledních časů,“ který tak detailně popisuje?

Je pro mě velikým štěstím, že nakladatelství bezelstně inzeruje knihu i s obsáhlou ukázkou. Nemusím tedy pokračovat ve výčtu a ukázkách – čtenář si snadno udělá obrázek.

Soukromé zjevení

I různá další místa knihy (např. naprosto přepjatý podíl, který je na Pánově díle připisován jezuitům – zde třeba fakt, že osmý desátek autorkou jako univerzálně potřebného „pátého“ růžence je „ke cti Ježíšova Srdce, které jezuité vždy vroucně uctívali“) mě vedou k podezření, že brzy se o CA začne zajímat obor, který studuje nová náboženská hnutí.

Myšlenku, že informace v knize pocházejí ze soukromého zjevení, mi vlastně potvrdilo doporučení P. Ambrose SJ (jezuita z CA) v anketě Katolického týdeníku, kde o této knize píše: „V době plné falešných kompromisů je statečné přihlásit se poslušností víry ke svobodě Boha hovořit důvěrně. Teologie z Boží strany dává váhu tomu, kdo hovoří.“

Tato kniha má imprimatur2 provinciála České provincie Tovaryšstva Ježíšova pana P. Přádka SJ. Pokoušel jsem se mu napsat své pochyby o knihách, za které přebírá zodpovědnost. V jeho odpovědi mi byl diagnostikován neklid srdce, ale byl jsem ujištěn o tom, že se za mě budou hodně modlit.

Příběh Služebnice

Sestra Luisa je jednou z pěti až šesti lidí tvořících vedení CA, které – a teď cituji další členku této skupiny, sr. Kateřinu Klosovou: „tvoří hlavu celého tohoto laického hnutí SVJS, což vnímáme jako tělo k této hlavě“3. Právě tato sr. Kateřina, která v roce 2008 hnutí založila, se považuje za držitelku skrytého charismatu4 sestry Stanislavy Ernstové (sr. voršilka, která údajně měla soukromá zjevení a před svou smrtí v roce 1968 prý prorokovala vznik hnutí SJVS).

textu, který je určen pro Služebníky, se můžete dočíst např. i tento příslib: „Bůh přislíbil Služebníkům dar své jedinečné pozornosti. Kristus Velekněz vás ani vaše rodiny nikdy nenechá samotné, ale bude vždy nablízku se svou milostí a láskou. Brzy to sami poznáte. Čeká vás z jeho strany mnoho projevů úcty a doteků lásky…“

Odkud je tato informace?  Prostřednictvím koho mělo dojít k tomuto příslibu?

„Prvním darem, který Služebník Ježíšova Velekněžského Srdce od Pána obdrží, jsou noví mocní přímluvci v nebi (andělé, svatí) a také na zemi – noví bratři a sestry, s nimiž Služebník sdílí duchovní dobra. Světci, kteří jsou Služebníkům nejvíce nablízku a jejich opěrné „sloupy“ – Jan Pavel II., Pio z Pietrelciny, Stanislava Ernstová a Tomáš Špidlík.“5

O tom, že sr. Ernstová a kard. Špidlík jsou světci, slyším poprvé, a měl bych za možné, že sestra zde používá slovo v jiném významu, než znám já. Sestra Kateřina ale o jeho srdci také trvdí, že „jeho (kard. Špidlíka) srdce je stále mladé, plné lásky a dává nám stále to, po čem každý člověk touží, protože jeho srdce je vlastně Božím srdcem.6 

Shrnutí 

Ve vedení olomouckého Centra Aletti je pět nebo šest lidí, kteří mimo jiné duchovně vedou laické hnutí čítající cca tři tisíce duší:

  • Vydávají knihy, jako je kniha P. Altrichtera SJ, ve které ponižuje sestry, které ohlásily zneužívání, ale také například uráží kolegy z CMTF a říká, že lžou.
  • Vydali knihu, která se tváří jako učebnice, ale s mravní jistotou vychází ze soukromého zjevení, které nepřiznává.
  • Laikům z hnutí SJVS doporučují četbu, vedou individuální rozhovory, duchovní obnovy. Podle letáku SJVS považuji za pravděpodobné, že členům je předávána i nauka, o které se domnívám, že pochází ze soukromého zjevení. Nehodnotím soukromé zjevení jako takové. To není na mně – a třeba přináší skvělé plody. Je ale se členy, ale i biskupy hrána otevřená hra?

V rámci posledního vývoje v římském Centro Aletti mi skrývání a tajemství přijdou varovná. Mají biskupové informace, na jakých základech české CA duchovně vede tři tisíce českých laiků napříč farnostmi? Prostředí, kde se s tajnostmi začne, je náchylnější i k dalším tajnostem. Malé tajemství plodí velká tajemství. A to, jak se P. Altrichter SJ vyjádřil ve své knize k případu P. Rupnika a jak hodnotil sestry oznamující duchovní i sexuální zneužívání, mi důvěru opravdu nepřidává.

„Pro Krista Velekněze je nejdůležitější naše touha, poddajnost srdce a ochota sloužit. Každý nový den mohu říci: Jsem tu pro tebe, Pane, a pro tvé služebníky (biskupy, kněze a jáhny) tak, jak ty budeš chtít.“7

Epilog

Je pro mě obtížné pochopit, jak jsem se od obdivu k dílu P. Rupnika a obdivu k nakladatelství Refugium a intelektu našich jezuitů dostal až do tohoto bodu. V pondělí 24. 7., když jsem tento článek pomalu dokončoval a posílal k připomínkám, mi přišla vytoužená odpověď na e-mail od profesora Ambrose SJ. Tomu jsem jako řediteli CA položil své dotazy (zejména o původu informací v knize sr. Luisy). Informoval jsem jej, že chystám článek a nechci křivdit sestře Luise i celému CA tím, že bych omylem přisoudil informace z knihy soukromému zjevení.

Vážený pane Raško,

k Vašemu mailu (děkuji za něj) jen krátce. Na Vaše otázky (beru-li je v celku i jednotlivostech) odpovídám doporučením v tezích:

Přečtěte si knihu vícekráte od začátku až do konce! Je to teologický i dogmatický skvost! Barvy zde nejsou pro barvy, ale vycházejí z hlubokého intimního letitého života s Pánem! Dívejte se do Pánova Srdce a rozlišujte společně s ním! Skromně Vám radím, abyste nevyslovoval soudy, pokud nebudete mít hlubší osobní zkušenost!

S pozdravem prof. Pavel Ambros SJ

Nechci veřejně soudit žádné soukromé zjevení a už vůbec ne informace pocházející z hlubokého intimního letitého života s Pánem. To mi nepřísluší. Soukromá zjevení nejsou automaticky nic špatného a vzešla z nich řada impulsů obohacujících život Církve.  Ale vážně - pokud si jdete koupit knihu do Refugia, nebo se zúčastníte duchovního cvičení Centra Aletti, je obrovský rozdíl vědět a nevědět informaci odkud (jak předpokládám) čerpají svou nauku.

A ostatní nechám na čtenářích, biskupech, zodpovědných. Jen bych byl rád, aby bylo veřejně známé, odkud CA čerpá, a aby tuto nauku už nemohli krýt za autoritu vědeckých titulů a autoritu jezuitského řádu.


1 Zvláště podivuhodné jsou mezinárodně neuznané celky - Podněstří, Abcházie, demilitarizované pásmo na Kypru.

2 To je na této kauze pro mě jedna z nejsmutnějších věcí.

3 https://www.proglas.cz/program/detail-poradu/2020-01-28-20-15-00/?play=1, čas 16:25 a dál

4 Dle letáku hnutí je nositelkou skrytého charismatu sestra Kateřina Klosová. Nevím, co je myšleno “skrytým charismatem”, domnívám se, že se zde mluví o nadpřirozených darech, které měla mít sr. Ernstová.

5 http://www.aletti.cz/sjvs/

6 https://soundcloud.com/radiomariaslovensko/cestou-vseobecneho-knazstva, čas 1:20 a dále

7 http://www.aletti.cz/sjvs/

Autorem textu je Vít Alveryon Raška, fotografie pocházejí z jeho archivu.