V nohách tisíc mil a na kontě 116 tisíc korun. Takový je výsledek osmnáctidenního snažení Petra Tlacha z Prušánek na jižní Moravě, který přijel ve středu 20. 7. do cíle extrémního závodu 1000 Miles Adventure. Založil darovací výzvu, jejíž výtěžek věnoval stavbě nového Stacionáře Vlaštovka, kterému chybí ještě několik milionů korun k dofinancování stavby nových prostor.

Petr Tlach v cíli závodu, jehož trasu závodníci obdrželi týden před startem.

Proč si závod 1000 Miles Adventure vysloužil přívlastek extrémní? Jedná se o zhruba 1 600 km dlouhou trasu napříč Českem a Slovenskem, kterou musí závodníci pokořit vlastní silou. Petr jel na horském kole severní variantu trasy, která vedla z východoslovenské Nové Sedlice přes slovenské vnitrozemí a v Česku podél hranic s Německem a Polskem do západočeské Třebeně. Co vedlo téměř padesátiletého sportovního nadšence k rozhodnutí pokořit tento obávaný závod? 

,,Abych měl motivaci dojet co nejdál a aby splnění jednoho z mých snů prospělo i někomu jinému než mně, rozhodl jsem se sdílet zážitky ze závodu a vyzvat k podpoře hodonínského Stacionáře Vlaštovka. Moje žena Lenka stála v roce 2005 u jeho zrodu a budovala jej také pro naši dceru Káťu, která do něj několik let opravdu docházela.” 

Stacionář Vlaštovka je nyní provozován v nerekonstruovatelné budově v průmyslovém areálu na okraji Hodonína na jižní Moravě.

Jedná se o denní stacionář pro těžce handicapované klienty od narození do šestadvaceti let, který v současnosti čelí výzvě přesunout provoz ze stávající budovy v katastrofálním stavu do nových, velkorysých a moderních prostor. Přestavba v loňském roce pro tento účel zakoupené budovy vyjde téměř na 80 000 000 Kč a stále ještě asi 15 000 000 Kč chybí. Přestavba však již byla zahájena a hotova by měla být do konce roku 2023.

Když stál Petr na začátku července na startu extrémního závodu, nebylo jisté, jestli závod vůbec dokončí. Do závodu nešel s cílem vyhrát, ale porvat se s fyzicky náročnou výzvou. Co nic nestojí, za nic nestojí - v duchu tohoto hesla přes bolesti, únavu a poruchy kola každé ráno brzo vstal a v extrémním vedru, dešti, blátě, vysokých i táhlých kopcích bojoval, aby mu odměnou byly vydřené kilometry i krásné výhledy. 

 


 

DEN PRVNÍ - NEDĚLE 3. 7. 2022

Východ Slovenska dnes trápí velká vedra, která jsou únavná sama o sobě, natož při extrémním fyzickém výkonu. Mám v tuto chvíli za sebou už první kilometry severní trasy, cestu si budu muset dobře rozvrhnout. 

Na Slovensku jsou v některých oblastech důrazná varování před medvědy - v několikasetkilometrovém úseku nesmí jet závodníci v noci, je třeba dodržet pauzu od 21 do 6 hodin ráno a musíme nocovat vždy v obydlené oblasti.

DEN DRUHÝ - PONDĚLÍ 4. 7. 2022

Za první čtyři hodiny dnešní cesty jsem vypil už 5 litrů vody, na kole další 4 litry, ale do večera mi to asi stačit nebude. Za sebou mám dva brody, ze kterých je však minimum fotek publikovatelných. Vezeme si s sebou všichni závodníci minimum věcí, a tak prostě nemůžeme plýtvat oblečením na brod!

DEN ČTVRTÝ - STŘEDA 6. 7. 2022

Včera jsem se dvakrát vymlel po cestě z kopce na kluzkém mokrém terénu, po jednom pádu jsem si musel opravit přehazovačku. Celkem jsem ujel 126 km (při převýšení 3 000 m), ale ne všechno se dá počítat do trasy. Občas jsem si něco oproti trase závodu zajel…

DEN ŠESTÝ - PÁTEK 8. 7. 2022

Odpoledne nakonec vygradovalo ještě do úplně jiných rozměrů - sotva jsem vyjel z CP, dvakrát jsem píchnul a k tomu mi pak i praskl drát u přehazovačky na zadním kole. Domluvil jsem si servis ve Vizovicích, kde mi přislíbili opravu v jakoukoliv noční hodinu. Tam jsem však nakonec vůbec nedorazil…

Kolem osmé, deváté večer už jsem byl natolik vyčerpaný, že jsem poslední kopec před Vizovicemi další cestu vzdal. Ujel jsem sice jen nějakých 80 km s převýšením 2 300 m, jenomže z těch 80 km byla drtivá většina v blátě, což jsou prostě velmi nepříjemné podmínky. Blátem tlačit nahoru, v blátě pěšky balancovat dolů. Nocuji na fotbalovém hřišti a nabírám síly do dalšího boje, tentokrát už po České republice.

DEN OSMÝ - NEDĚLE 10. 7. 2022

Včera ráno mě trápil zadek a i když náhodou přestal blátivý terén, stejně jsem šel dál pěšky, protože na kolo jsem prostě nedokázal sednout. To bohužel nebyly nejhorší problémy včerejšího dne. Rozpadl se mi ořech v zadním náboji a tím pádem se z kola stala v podstatě koloběžka. Opravdu netuším, zda mi někde dokáží kolo rychle opravit a kolik další dovolené z práce mě to bude stát. Docela vážně si pohrávám s myšlenkou, že to možná budu muset celé vzdát a do cíle nedorazím.

DEN DEVÁTÝ - PONDĚLÍ 11. 7. 2022

Je to neuvěřitelné, ale podařilo se mi domluvit v Bruntále u Miloslava Hrušky expresní opravu. Náhradní díl není k mání, vypadalo to, že budu den nebo dva dny čekat, ale pan Hruška rozebral jiné kolo, díl vyměnil a kolem oběda zas budu moci vyrazit. To je prostě neuvěřitelné, jak při mě stojí všichni svatí! Jsem obrovsky vděčný za tuto pomoc.

DEN DESÁTÝ - ÚTERÝ 12. 7. 2022

Hraje proti mně nejenom čas, ale i zdraví. Abych závod dokončil do příštího pondělí (v úterý dorazil domů, ve středu šel do práce), potřebuju denně ujet okolo 100 - 120 km. Už dnes se to bohužel opět nedařilo, pokořil jsem jen něco přes 80 km. Trasa vede lesními stezkami, které se na kole špatně sjíždí a především se ozývají různé potíže spojené s předchozími opakovanými pády.

Na cestě mě ale neustále provází různé krásné projevy dobroty a lidskosti, které mě ženou kupředu. Dnes přespávám v zahradní chatce paní, kterou jsem potkal na trase a která mi nabídla nocleh. 

Trasa vedla i přes Jeseníky.

DEN TŘINÁCTÝ - PÁTEK 15. 7. 2022

Krkonoše, božský klid a trochu toho pěšího šlapání. Po výšlapu na Výrovku jsem se těšil na sjezd dolů, bohužel jsem zjistil, že se jedná o ochranné pásmo NP Krkonoše, kde je zakázáno jet na kole. Takže opět pěší sestup a zase nanovo na další kopec. Včera by to všechno šlo rychleji, kdybych mohl z kopců jet dolů, i tak snad úctyhodné převýšení 2900 m a najetých 84 km.

DEN PATNÁCTÝ - NEDĚLE 17. 7. 2022

Zdolání nejsevernějšího bodu České republiky - tzv. nordkapu - mi zabralo asi tři hodiny tlačení, z hranic s Německem jsem se vydal na Labské pískovce, rovinatější terén, na kterém jsem už zase více využil kolo. Po nich ovšem následovalo České Švýcarsko, a to nakonec bylo ještě náročnější než obávaný Šluknovský výběžek.

Prudce nahoru, prudce dolů, na 10 kilometrech převýšení snad 1 000 metrů, po blátivém terénu na česko-slovenském pomezí zatím suverénně nejnáročnější terén.

Nejsevernější bod České republiky.

DEN ŠESTNÁCTÝ - PONDĚLÍ 18. 7. 2022

Je to neuvěřitelné, ale chybí mi do cíle jen 161 kilometrů! Užívám si poslední hodiny extrémního závodu, tentokrát už s čím dál reálnější vidinou cíle.

Dnes jsem ujel 110 kilometrů, užil jsem si pěší výstupy i sjezdy a výhledy v Krušných horách a večer jsem si podruhé za celou dobu závodu zaplatil nocleh. Na kole je ve špatném stavu přední brzda, ale už to bude muset do konce závodu vydržet.

DEN OSMNÁCTÝ - STŘEDA 20. 7. 2022

Dnes v 10:30 cíl pokořen!

 


 

Petrův závod nebyl o porážení soupeřů, ale o překonání sebe sama. Jako letitý fanoušek se zařadil mezi mílaře s velkým respektem a právě obrovská vůle dojet do cíle motivovala mnoho lidí k finanční podpoře stavby nového Stacionáře Vlaštovka. Stacionář nakonec podpořilo 90 lidí, což byl na neplacenou kampaň, kterou si mezi sebou sdíleli pouze Petrovi přátelé a známí, úžasný výsledek!

Stacionář Vlaštovka však svou potřebností překračuje hranice regionu, a tak přestože je Petrova výzva už u konce, projekt stavby nového Stacionáře Vlaštovka můžete nadále podpořit prostřednictvím sbírky na Darujme.cz