„Jsou dobří tučňáci a jsou špatní tučňáci a já jsem prostě špatný tučňák. To se prostě nedá nic dělat! A kromě toho to není moje vina, protože takového mě stvořil Bůh.“ Jeden někdy revoltuje a neví, že  mu pěkně teče do bot. Pokud chcete zavzpomínat na své revolty, ale nejen na ně, můžete vyrazit do divadla. Nebo můžete zůstat doma a pustit si seriál; to už je na vás.

Zdroj: an-horak.cz

Jan Horák: Tučňáci na arše

O HORÁK40FEST jsme psali minulý týden. Já vyrazila alespoň na jedno představní, to dětské o tučňácích, abych s sebou mohla vzít syna. Autoři tvrdili, že je to pro všechny děti bez ohledu na věk, ale to tak nějak tvrdí většina tvůrců – žádný rodič nechce jít do divadla trpět. Na začátku jsem se trochu bála, jestli to nebyla klamavá reklama, ale naštěstí nebyla. A co víc – nejen, že se mohli zasmát dospělí s nadhledem, našel se tam i negativistický puberťák.

Tři tučňáci, jedna holubice, zbloudilý motýl a kvanta ulovených ryb. Potopa, kterou způsobí neviditelný Bůh, protože má neuvěřitelně dobrý zrak, neuvěřitelně dobrý sluch a neuvěřitelně dobrou paměť a už mu dojde trpělivost s (nejen) lidmi, co kašlou na pravidla. Tři tučňáci, z nichž jeden v sobě nenachází předpoklady být dobrým tučňákem; a pak je pochopitelně nejlepší popřít to, podle čeho by se dalo usuzovat, kdo je dobrý a kdo špatný. Jenže ne každý, kdo si myslí, že je špatný, je doopravdy špatný. A když to zjistí, otvírá se prostor pro naději.

 Zahrát v jednom čtyři postavy, které jsou v podstatě nonstop na scéně, to musí být docela fuška. Bez změny oblečení nebo jakýchkoli rekvizit, a přitom divák nebyl na pochybách, která z postav zrovna mluví. Inscenace doslova minimalistická. Účinkující kufr prázdný. Respektive plný vzduchu. Nebo Boha. Možná Boha přítomného v někom.

Negativistický puberťák souzněl s negativistickým tučňákem, který nevěří v to, co nevidí, a co vidí, to má sto chutí rozmáčknout a zničit. I kdyby to bylo živé a krásné. Předpokládám, že puberťákovi unikla hloubka čisté holubice, která se celou dobu stará o věci Boží a blaho ostatních, aby si čtyřicet dní po dvanácté uvědomila, co je to, na co si celou dobu nemůže rozpomenout, že byl také její úkol.

Dosvědčuji, že Tučňáci na arše jsou opravdu pro všechny, kdo mají alespoň trochu fantazie a nevadí jim zasmát se sám sobě (čtyři postavy procházející vnitřním vývojem nabízejí příležitost snad pro každého). Vzhledem k nárokům na prostor se nemusíte bát si představení objednat k vám do farnosti nebo školy; odhadem stačí tři čtvereční metry volného místa. 

Autorem knižní předlohy je Ulrich Hub, režie: Zuzana Horáková.

Alena Theodora Dvořáková

Zdroj:  TVZone.cz

Advokát (The Lincoln Lawyer)

Předloha: kniha od Michaela Connelly, 2022, USA, 10 epizod

Seriál Advokát jsem si na Netflixu pustila z jediného důvodu - měl velice dobré hodnocení na ČSFD. Právnická tématika mě sice obecně baví, ale u mnohých filmů a seriálů jsem se přistihla, že mě děsně nudí. Přečetla jsem si proto recenze a v nich stálo, že se od seriálu nedá odtrhnout, a že to všechny hrozně moc bavilo. Pustila jsem se tedy do toho a během vaření sledovala seriál. Co si budeme povídat, víc jsem se koukala, než vařila. 

Advokát Miky přebírá po vraždě kolegy jeho kancelář se všemi klienty. Získává mnoho případů, ve kterých se musí rychle zorientovat a pomoct jim. Mimo to se stává také advokátem bohatého podnikatele, který je obviněn z vraždy své manželky a jejího milence. Pro Mikyho je to velice těžký případ, protože je mediálně velice sledovaný a zároveň není jasné, kdo vraždu spáchal. Snaží se do toho také vyřešit svůj starý případ, který nezvládl kvůli svému zranění dovést do zdárného konce a jeho klient skončil ve vězení. Miky byl však přesvědčený, že je nevinný.

V příběhu se prolíná mnoho případů a linek, které dokáže advokát hravě vyřešit. Pomáhá mu v tom jeho tým a jízda v jeho Lincolnu, kde ze zadního sedadla řeší všechny své případy. Jeho práce obhájce je perfektní? nejenom, že se v tomto prostředí pohybuje jako ryba ve vodě, ale je také obrovskou oporou pro všechny své klienty. Dokáže Miky vyřešit svůj starý případ? Je podnikatel, kterého obhajuje, vinný? Zvládne Miky všechny zdárně obhájit? A kdo vůbec zabil Mikyho kolegu, po kterém získal jeho klienty?

V průběhu seriálu si budete pokládat spoustu otázek a do konce nebudete vědět, jak to skončí, a jak to vlastně všechno bylo. I přes to, že se v seriálu mluví o vraždách, nejde o žádný násilnický snímek, ba naopak, jde tam především o myšlenkové pochody advokáta a o jeho starost o své klienty. 

Anna Filipová