Smím prosit? Pavel Hošek nás spolu se C. S. Lewisem zve do víru Velkého tance. Dobrovolně a ráda se přiznávám, že mě Lewisovo dílo provází od dětství. Nejprve jsem s Lucinkou prošla skříní do Narnie, která se mi stala světem opravdovějším, než ten „reálný“. Později jsem spolu s Ransomem cestovala na Malacandru a Perelandru v Kosmické trilogii a ještě o něco později mi byl Lewis společníkem na cestě K jádru křesťanství, k pochopení Problému bolesti a Průvodcem modlitbou, varoval mě před Tasemníkovými svody i vyprávěl, jak byl ve svém vlastním životě Zaskočen radostí. Asi tedy nepřekvapí, že novou knihu profesora Hoška jsem si prostě přečíst musela.

První část knihy je příjemně stručným, podnětným, erudovaným a čtivým životopisem C. S. Lewise. I relativní znalec, za kterého se neskromně pokládám, se dozví leccos fascinujícího, seznámí se s Lewisovými nejbližšími a nahlédne do období, které Lewis ve své autobiografické knize záměrně opomíjí. Ale i ten, kdo četl třeba jen Letopisy Narnie, pochopí, proč jsou v nich příšerné školy a laskaví staří profesoři, a zabolí ho, že Lewisova maminka, narozdíl od té Divišovy, nebyla zázračně uzdravena. A nejen to, s potěšením může číst, že čest, věrnost, statečnost, víra překonávající překážky, rytířskost, štědrost, pokora a smysl pro humor nejsou vlastní jen Lewisovým hrdinům, ale i jejich autorovi.
Druhá a obsáhlejší část je věnována Velkému tanci coby obrazu Božího stvořitelského i vykupitelského díla. Přiznám se, že mě zprvu trochu zklamalo, že je to „celý jen o tom tanci“. Čekala jsem, že Velký tanec bude jedním z mnoha zmíněných motivů a že mi budou na mnoha úrovních a mnoha různými symboly propojeny Lewisovy beletristické a apologetické knihy. Zklamaní bylo ale jen chvilkové a k propojení došlo, jen jsem se k němu musela „protančit“.
„V našem světě jsou hvězdy jen koule hořícího plynu,“ podivuje se v Eustác v Plavbě Jitřního poutníka po setkání s živoucí hvězdou. Dostane se mu odpovědi, že i v našem světě to je jen „z čeho“ jsou, ne „čím“ jsou. Vrtá vám taková odpověď hlavou? Pavel Hošek vám to vysvětlí. V Lewisově díle (i díle mnoha jiných citovaných autorů od antiky až po současnost) totiž i náš vesmír tančí. Cituji: „Nebeská tělesa, respektive andělské bytosti, tančí kolem božského Středu skutečnosti tanec lásky.“ Ve středověké a renesanční kosmologii je takové chápání vesmíru samozřejmé. A u Lewise, coby odborníka na literaturu z tohoto období, středověká kosmologie znovu ožívá i s mnoha svými souvislostmi a Pavel Hošek vás jimi provede jak zkušený tanečník.
Tím to ovšem zdaleka nekončí. Naopak. Co je celý vesmír a všechno stvoření ve srovnání s tajemstvím Boží trojice? A jaké je vidět tančit Krista? A co když dokonce nemusíme zůstat jen pozorovateli? Co když i my se můžeme přidat k Velkému tanci. Jak? Zeptejte se C. S. Lewise nebo Pavla Hoška. (Pohybové nadání není třeba, sám Lewis dle vlastních slov tančil jako housenka z titulku.)
„Lewisův vnitřní svět, od dětství sycený příběhy krásné literatury a starověkých mýtů, od malička obohacovaný opojnými okamžiky úžasu nad nádherou přírody, jako by se uspořádal podle konkrétního stavebního principu, který chaotickému obsahu jeho vědomí poskytl vnitřní celistvost a smysluplný řád. Jeho neobyčejně bohatá představivost jako by se v jistém okamžiku poskládala podle hlubinného vzorce, který se mu stal klíčem k výkladu tajemství skutečnosti. Jakmile se to stalo, viděl ho pak takříkajíc všude.“ (Str. 162)
Autorkou textu je Alžběta Eruvanda Slabá.
Komentáře
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.