Je tu úterý a s ním naše redakční kulturní tipy. Tentokrát vás zveme do kina, respektive, vzhledem k století, ve kterém se nacházíme, zveme vás, abyste si na svém počítači pustili večer něco z naší nabídky. :-) Sešly se nám filmy skutečně různorodé, takže ať už se chcete bát, dojímat nebo hloubat nad předloženými tématy, snad si z nich vyberete. ATD

Zdroj: iShorts - Zkrátka filmy

Mám vás ráda, ať se stane cokoli (If anything happens I love you)

Režie Michael Govier, Will McCormack, USA, 2020, 12 min 

Martina Mátlová

Krátkometrážní animovaný snímek vypráví příběh truchlících rodičů, kteří se od sebe odcizují, protože jejich dcera tragicky zemřela při školní střelbě. Tvůrci zde ukazují, že pro vykreslení emocí nejsou potřeba celovečerní filmy, ale stačí dvanáct minut, aby byl odvyprávěn srdceryvný příběh a divák si odnesl silný zážitek. Ačkoliv tématika střelby ve školách je především americkou záležitostí, ztráta dítěte je něco, co bude blízké i českému divákovi. Film je dostupný na streamovací platformě Netflix. 


V jednom ohni (Fireproof)

Režie Alex Kendrick, USA, 2008, 114 min 

Anna Filipová

Dvouhodinový film vás zavede do hloubky jednoho manželství. Caleb Holt je hasič a každý den zachraňuje lidské životy, jeho manželství se mu ale rozpadá pod rukama. Vidí jen to, jak jeho manželka Catherin je k němu neuctivá a nechová k němu žádný respekt. Své chyby však přehlíží. Radit se chodí za svým otcem, nyní mu však sděluje, že nejlepší bude rozvod. Otec do jeho rozhodnutí vstupuje a prosí ho, aby Caleb prvně zkusil čtyřicetidenní experiment, kterým by mohl dosáhnout zlepšení ve vztahu s Catherin. Na své velmi trnité cestě v obnově vztahu Caleb zjišťuje, že si nejdříve musí vyřešit vztah s Bohem, kterému byl celou tu dobu vzdálený. 


Devil´s advocate

Režie Taylor Hackford, USA/Německo, 1997, 144 minut

Lída Blažková

„Ješitnost je můj nejmilejší hřích!“ je poslední věta tohoto thrilleru. Pronáší ji muž, jenž vlastní jednu z největších právnických firem v New Yorku, John Milton. Ten nachází zvláštní zalíbení v hlavním hrdinovi, úspěšném advokátovi Kevinu Lomaxovi. Jeho vývoj pozoruje dlouho, ale oslovuje ho až po soudním sporu, ve kterém zastupuje učitele obviněného ze sexuálního zneužívání, jak jinak než úspěšně. 

Kevin Lomax se tedy společně se svou manželkou Mary Ann stěhuje do New Yorku, kde začínají nový život. Poznávají blahobyt, získávají nové kontakty a původně okresní advokát dostává nejdůležitější kauzy, vítězí, stává se jedním z nejúspěšnějších ve svém oboru a John Milton ho také nečekaně určí společníkem své firmy.

Ve filmu lze najít mnoho. Okrajově se věnuje tématům jako sexuální zneužívání, náboženský fanatismus, duševní nemoci nebo svoboda vyznání. Je v něm také možné vidět dilemata mezi rodinou a kariérou, svědomím a kariérou nebo slušným zabezpečením rodiny a nedostatkem času na ní. Svoji roli zde sehrává také profesní etika nejen v právnickém prostředí.

Film je poměrně dlouhý, ale je plný zvratů a vyvolává mnoho otázek, proto se divák při jeho sledování rozhodně nebude nudit. Naopak jeho myšlenky u filmu pravděpodobně zůstanou ještě dlouho po jeho skončení.


Přípitek (Le Discours)

Režie Laurent Tirard, Francie, 2020, 88 min

Zdeněk Červenka

Hezky nápaditý a vlastně i dost zábavný francouzský snímek. Již úvodní titulky filmu v podání Benjamina Lavernhe v roli Adriena svědčí o tom, že Přípitek není úplně tak obyčejná komedie pro masy diváků. Pokud se vám ovšem jeho krátké vystoupení zalíbí, máte vyhráno a celý snímek si užijete jako já. Film se opírá o fantastické představy hlavního hrdiny, který má přednést proslov na svatbě své sestry, o vzpomínání na přítelkyni Soniu, s níž nyní prožívá „pauzu" a jen čeká na odpověď na své zprávy, a o zobrazování jeho dalších románků a vztahů. Zaujme také velmi hravá režie, která se nebojí různorodých věcí a rovněž výborný herecký výkon Benjamina Lavernhe. Povedený a originální kousek, který dokáže pobavit i rozesmát. 


I dva jsou rodina (Demain tout commence)

Režie Hugo Gélin, Francie / Velká Británie, 2016, 118 min

Zdeněk Červenka

Velice příjemný snímek v hlavní roli s Omarem Sy. Ten hraje muže, který ještě pořádně nedospěl. Sice má práci, a to v přímořském francouzském letovisku jako průvodce, kapitán výletního člunu a obsluha místního baru, ale svým nezodpovědným chováním neustále vytáčí svoji šéfovou, jíž pomalu dochází trpělivost. Když se jednoho divokého rána objeví před jeho člunem téměř neznámá žena s dítětem v ruce, která mu tvrdí, že je otcem, dítě mu předá a odejde, najednou se mu naprosto změní život. Díky dalším okolnostem se musí začít starat o dítě sám. Dívat se na muže, který je uvnitř sám stále ještě dítě, jak vychovává tříměsíční holčičku a vydrží to téměř devět roků, je velmi úsměvné a komické. Navíc, když se živí jako filmový kaskadér, kde teprve není nouze o vtipné situace. Film v druhé polovině dostane nový atraktivní impuls a v závěru cílí hodně na emoce, to ovšem není vůbec na škodu. Vynikající Omar Sy, jenž ztvárňuje otce, je neuvěřitelný a jen potvrzuje, že mu podobné role prostě sedí. Otcovství v laskavé, hravé a humorné formě, jakou si můžete jen přát.


Máří Magdaléna (Mary Magdalene)

Režie Garth Davis, Velká Británie / USA / Austrálie, 2018

Karolína Svobodová

Tento film jsem poprvé viděla na Květnou neděli, což bylo hezky symbolické, od té doby si ho ráda kolem Velikonoc znovu pouštím. Je, myslím, celkem jasné, o čem asi příběh bude. Ano, je o svaté Máří Magdaléně, o tom, jaký život žila, jak poznala Krista a rozhodla se ho následovat. Je o jejím vztahu k Ježíši, k apoštolům, k ostatním lidem. Můžeme vidět, jak s nimi procházela mezi vesnicemi až do Jeruzaléma, jak prožívala události před ukřižováním a také události, které následovaly po něm. Samozřejmě se ale nejedná o dokument, člověk k tomuto filmu musí přistupovat jako k adaptaci. Dalo by se říci, že se jedná v podstatě o apokryfní evangelium, jelikož film nabízí alternativy k evangeliu biblickému; řada aspektů filmu se ale (dle mého) s Biblí vcelku shoduje. Pro někoho může být film těžko stravitelný, ať už kvůli tomu, jak biblický příběh podává, nebo kvůli velmi dlouhým záběrům, těžké hudbě a jednotvárným odstínům barev, které v obrazech převažují. Vším tím je ale film přinejmenším velmi působivý, což podtrhují také charismatičtí herci Rooney Mara a Joaquin Phoenix.