Komorní drama pojednávající o stárnutí v atraktivní filmové podobě. Snímek The Father nám otevřeným pohledem ukazuje nástrahy i úskalí nemocného a starého muže, jenž si nechce připustit nezpochybnitelné problémy svého věku. Filmový debut jinak divadelního režiséra a scénáristy Floriana Zellera, který přenesl na stříbrné plátno svoji vlastní divadelní hru The Father. Zásluhou obyčejného a zároveň silného příběhu, chytrého scénáře a zejména famózního výkonu herecké legendy Anthonyho Hopkinse i neméně skvělé Olivie Colman se jedná o výtečný film, ověnčený několika cenami, včetně amerických Oscarů.

 

8.jpg
Zdroj: Sonyclassics

 

Příběh se točí kolem starého muže, Anthonyho, žijícího v jednom londýnském bytě, kterého pomalu, ale jistě dohání stařecká demence. Ta se v jeho případě projevuje v neschopnosti rozpoznat své blízké, propadání se do minulosti a své mysli, neustálého zapomínání a hledání svých hodinek či odmítání jakékoliv pomoci ze strany své dcery Anne, která se mu snaží zajistit vhodnou pečovatelku, jež by mu pomáhala procházet v náročné každodennosti. Může se zdát, že příběh je až příliš jednoduchý, opak je však pravdou.

 

7.jpg
Zdroj: Sonyclassics

 

Film nepřichází s lineární příběhovou linkou, která by se vedla podle osvědčeného schématu, jako je zhoršující se zdravotní stav hlavní postavy, hledání vhodné ošetřovatelky či stále vypjatější emocionální scény mezi Anthonym a jeho dcerou, případně okolím. Sledujeme veškeré dění očima starého muže, který už neví, co je a není skutečnost. Hned v úvodní pasáži se Anthony střetává s dcerou Anne, která mluví o tom, že musí opustit Londýn a bude se stěhovat do Paříže za svým přítelem Jamesem. V následující scéně se hlavní hrdina seznamuje s Paulem, který je prý manželem Anne a vše, co mu Anthony řekl, zase vyvrací, načež přichází do bytu dcera Anne - a jedná se o úplně jinou osobu než v úvodní scéně. Anthony je naprosto zmaten, stejně jako my, jelikož vůbec netušíme, kdo je tedy jeho dcera a jestli má přítele či manžela. Nemůžeme si být jisti, zda to, co vidíme, je realita či pouze výplod Anthonyho choré mysli.

 

11.jpg
Zdroj: Sonyclassics

 

Důmyslně napsaný scénář, ze kterého lze dobře usoudit, že vychází z divadelní předlohy, nabízí takových scén hned několik. A nejsou to pouze jednotlivé scény, ale také samotné prostředí, tedy londýnský byt, který se všelijak mění, nebo dialogy, které se buď opakují a jsou naprosto totožné nebo se různě variují a mají podobný význam. Všechny tyto ať už větší či menší režisérské hrátky nejsou nikdy tak nepřehledné či matoucí, aby diváka vyrušovaly od vnímání příběhu nebo odrazovaly od sledování filmu jako takového. Působí úplně naopak. Publikum se ještě více vcítí do hlavní postavy, jelikož všechno prožívá s ní. 

 

16.jpg
Zdroj: Sonyclassics

 

Obrovskou roli ve vnímání Antonyho a jeho zdravotních potíží hraje samozřejmě excelentní Anthony Hopkins. Velezkušený americký harcovník zahrál tohoto starce bezchybným způsobem. Dává do výkonu veškerou svou energii. Nejenže na filmovém placu působí dojmem, jakoby ani nehrál, ale také přidává ještě něco navíc. V jednu chvíli dokáže být milým, laskavým, ale i zábavným staříkem, jako když ukazuje, jak umí stepovat, aby se hned vzápětí stal otravným, nepříjemným a neurotickým dědkem, o kterého je „radost“ se starat.

 

6.jpg
Zdroj: Sonyclassics

 

Rovněž herečka Olivia Colman coby dcera Anne Hopkinsovi velmi zdatně sekunduje. Umí ve své roli přesně vyjádřit emoce, jednoznačně a srozumitelně říci svému otci pravdu do očí, ale také konejšivě utěšit, když je toho zapotřebí.

 

5.jpg
Zdroj: Sonyclassics

 

Kromě vynikající režie a scénáře zaujme taktéž klasická hudba, která přesně vystihuje intenzitu jednotlivých scén.

 

The Father je v první řadě prvotřídním filmem, který rozhodně nepůsobí prvoplánově. Netlačí zbytečně na emoce, ačkoli samotný příběh k tomu přímo vybízí. Naopak díky hravému scénáři a režii a dokonalému Anthonymu Hopkinsovi v hlavní roli vypráví zajímavě silný příběh o stárnutí, vlastní ztrátě osobnosti i velké péči a o lásce k druhým. 

 

plakat.jpg

The Father            Hodnocení: 85%

 

Velká Británie, Francie, 2020, 97 min 

 

Režie: Florian Zeller
Scénář: Christopher Hampton, Florian Zeller, 
Kamera: Ben Smithard
Střih: Yorgos Lamprinos
Hudba: Ludovico Einaudi
Hrají: Anthony Hopkins (Anthony), Olivia Colman (Anne), Imogen Poots (Laura), Rufus Sewell (Paul), Mark Gatiss (Bill), Olivia Williams  (Catherine), aj.