Dánský tvůrce Thomas Vinterberg a jeden ze zakladatelů hnutí Dogma 95, jež volalo po nové ryzosti při tvorbě filmů, přináší další výjimečný snímek. Režisér oceňovaného Honu či Rodinné oslavy představuje sociální drama o největší závislosti v dějinách lidstva – alkoholu. A činí tak opět vynikajícím a přirozeným způsobem, kdy Chlast, jak se film doslova jmenuje, může pomýšlet na ty nejvyšší příčky na soutěžích, o čemž svědčí třeba nominace na cenu americké akademie za nejlepší mezinárodní film.

 

Zdroj: CSFD

 

Příběh snímku se zaměřuje na čtyři středoškolské učitele, kteří zrovna procházejí krizí středního věku. Po oslavě narozenin jednoho z nich se rozhodnou podstoupit zajímavý experiment podle Skarderudovy hypotézy. Ta říká, že člověk se rodí s deficitem půl promile alkoholu v krvi. Nastaví si tedy denní konzumaci alkoholu s cílem udržet si hladinu půl promile na den. O svých poznatcích začnou psát psychologickou studii, včetně dokumentace psychologických, verbálních či motorických účinků a zvýšené sociální a profesionální výkonnosti, přesně podle nastavených pravidel; pít jen v pracovní době a žádné pití po osmé hodině ani o víkendech. Co se na začátku jeví jako nevinný experiment, který opravdu funguje, jelikož se jim zlepšují zejména pracovní schopnosti, se postupně mění do nezvratných výšek, ve kterých ani oni nemohou obstát.

 

Zdroj: CSFD

 

Děj filmu se odehrává v Dánsku, tedy v zemi, kde alkohol hraje zajímavou úlohu v tamní společnosti. Řidiči či cyklisté mají povoleno 0,5 promile v krvi a mladiství mohou pít alkohol již od šestnácti let a to do určitého procenta alkoholu. Jak podstatnou roli hraje alkohol zvláště mezi dospívajícími, krásně dokládá hned úvodní scéna. V ní sledujeme, jak mladiství závodí v běhu kolem jezera, ovšem přitom musí každé jednotlivé mužstvo vypít bednu piv.

 

Zdroj: CSFD

 

Snímek se však nezaměřuje obecně na Dány a jejich možný problém s alkoholem, ale ukazuje konkrétní obyčejné lidi, kteří již mají dlouhodobou potíž s touto závislosti. Učitel dějepisu Martin je jasným důkazem. Právě on je hlavním hnacím motorem celého příběhu. Martin utápí své vztahové problémy s manželkou, ale i profesní apatičnost právě do alkoholu. Ačkoli si je vědom svého problému, nedokáže odolat vlivu svých přátel a dává si skleničku vína. Co je pro ostatní jen výjimečnou záležitostí, je pro něj spouštěčem pro návrat do závislosti. Není tedy divu, že souhlasí s experimentem, který ho paradoxně opravdu nakopne. Jeho hodiny jsou naráz atraktivní pro studenty, z ničeho nic také dokáže mluvit se svou manželkou, což mu dosud už vůbec nešlo. Stejně jako divák i on však moc dobře ví, že toto období je pro něj sice velmi povzbudivé, ale také velice rychle pomine. To ovšem nechápou jeho kolegové, kteří trvají na zvýšení dávky až na maximální hladinu. 

 

Zdroj: CSFD

 

V tomto okamžiku sledujeme přímý boj Martina s alkoholem, kdy chce ukončit experiment a vrátit se ke své rodině, avšak ani napodruhé neobstojí a prohrává. Tentokrát se to však promítne do života všech zúčastněných.

 

Režisér Vinterberg ve svém filmu nenahlíží na alkohol jako na hlavní příčinu řady problémů, ani jej však nijak neschvaluje a potíže s ním spojené nezlehčuje. Nahlíží na nejznámější a nejdostupnější drogu na světě kritickým způsobem a ponechává na divákovi, aby si udělal svůj vlastní názor. I proto se snímek nevyhýbá černému humoru, který se rodí především skrze alkoholové opojení čtveřice učitelů. Jsou to ale jen krátké úseky, jinak se Chlast line spíše na tragičtější rovině.

 

Zdroj: CSFD

 

Tak jako v jiných svých filmech se i v Chlastu Vinterberg opírá o přesnou režii a precizní zachycení autentického prostředí či událostí, týkajících se samotného příběhu. V tomto případě to jsou scény spojené s alkoholem, které jsou vyobrazeny realisticky a bez zveličování.

 

Jen horko těžko bychom se ovšem dokázali vcítit do daných postav a vlastně do celého příběhu, kdyby je neztvárňovali kvalitní herci. Obsazení je zde prvotřídní, proto to není žádný problém. Zejména výkon Madse Mikkelsena v roli Martina je úžasný. Věříte mu každé slovo, každý pohyb či gesto, které provede. Nemusí ani promluvit, stačí, když do sebe obrátí jednu sklenku něčeho tvrdšího a tím vás naprosto odzbrojí. Samotný strhaný výraz v jeho tváři přesně vypovídá o člověku, který má jisté problémy, jež nedokáže skrývat.

 

Zdroj: CSFD

 

Filmový Chlast je vynikající sociální sondou do útrob nejběžnější a nejčastější závislosti. Nezobrazuje alkohol jako nástroj pro lidi, kteří by jej měli každodenně používat, ale ani neříká, že nějaká ta sklenka nemůže pomoci. Přenechává zcela na divákovi rozhodnutí, zda je podle něj pití alkoholu nezbytnou součástí společnosti či nepotřebná věc, bez které se obejdeme. Díky skvělému obsazení a zajímavému audiovizuálnímu zpracování je snímek poutavým dílem, který může zaujmout i širší veřejnost.

 

 

Chlast                                                 Hodnocení: 85%

 

Dánsko, 2020, 117 min

 

Režie: Thomas Vinternberg
Scénář: Thomas Vinternberg, Tobias Lindholm
Kamera: Sturla Brandth Grøvlen
Hudba: Janus Billeskov Jansen

Střih: Anne Østerud, Janus Billeskov Jansen
Hrají: Mads Mikkelsen (Martin), Thomas Bo Larsen (Tommy), Lars Ranthe (Peter), Magnus Millang (Nikolaj), Maria Bonnevie (Anika), Susse Wold (Rektor), Helene Reingaard Neumann (Amalie), Albert Rudbeck Lindhardt (Sebastian), Frederik Winther Rasmussen (Malthe)

 

www.darujme.cz/projekt/1203787