Hlava katolické církve projede během roku tisíce kilometrů a mnohé z těchto kilometrů papež tráví v papamobilu. Nedávno věnovala Japonská biskupská konference papeži nový papamobil značky Toyota Mirai, zajímavý tím, že je na vodíkový pohon. Připoutejte se, startujeme!
Během svého ponfitikátu byl papež František obdařen mnoha perfektními silničními kousky od značek jako Alfa Romeo, Mercedes-Benz či Harley Davidson a dalších, za zmínku třeba stojí i supersporty Ferrari Enzo , Lamborghini Huracán LP580-2 s pohonem zadních kol v papežských barvách a především Dacia Duster. Tyto kousky se v papežské garáži dlouho neohřály, protože byly vydraženy a výtěžek dražeb byl dán na podporu charitativních a misijních projektů.
Před nedávnem dostal papež František darem od Japonské biskupské konference nový papamobil, kterým se stal model Mirai od Toyoty. A co si o tomto autě můžeme říct?
Toyota Mirai (slovo „Mirai“ znamená v japonštině „Budoucnost“) je vozidlo s vodíkovým pohonem. Když nahlédnete pod kapotu, budete pohledem zklamáni, jelikož uvidíte pouze řídící jednotku a elektromotor. To hlavní, soustava tři sta sedmdesáti vodíkových článků a třívrstvé vysokotlaké vodíkové nádrže o objemu 122,40 l, se nacházejí pod pasažéry. Tyto nádrže jsou kvůli nároku na vysokou pevnost a nízkou hmotnost vyrobeny z vysoce odolných kompozitních materiálů s polymerní matricí a výztuží z uhlíkových a skelných vláken.
Celá pohonná soustava funguje díky reakci vodíku s kyslíkem, která vytváří elektrickou energii. Část této energie napájí elektromotor pod kapotou a část se ukládá do NiMH akumulátoru. Během celé chemické reakce vzniká odpadní voda, která během jízdy odkapává výfukem na vozovku. Do tohoto akumulátoru se také ukládá rekuperovaná energie z brždění. Elektromotor tedy čerpá energii ze dvou zdrojů – palivových vodíkových článků a akumulátoru. Normovaný dojezd vozidla je 500 km.
Toyota musela zároveň změnit konstrukci celého vozu. Ačkoliv jeho přední část včetně interiéru pro řidiče a spolujezdce zůstává beze změny, zadní část si prošla pořádnou proměnou. Původní konstrukce vozu byla nahrazena cestovní nadstavbou, která má vyvýšenou část se sedadlem pro papeže a za ní dvě sedadla pro papežův čtyřčlenný doprovod kardinálů. Celou nadstavbu ohraničuje lehká trubková konstrukce se střechou z plexiskla a LED osvětlením. Celá nadstavba u neemisního vozu je tak mnohem otevřenější a vzdušnější v porovnání s ostatními papamobily.
Konstrukční zásahy přidáním cestovní nadstavbou přidaly Toyotě Mirai nějaká čísla navíc – délka vozidla 5,1 m je změnou jenom o 150 mm oproti původnímu modelu a rozvor zůstal zachován na původních 2 780 mm. Nejvíce narostla výška vozidla. Se zastřešením nadstavby je celková výška 2,7 m, což je rozdíl oproti původnímu modelu o 1,16 m.
Ovšem „pod kapotou“ se papamobil vůbec nezměnil. Byl zachován původní výkon 114 kW i točivý moment 335 Nm, takže i papamobil dokáže zrychlit z nuly na sto za 9,6 s a dosáhnout nejvyšší rychlosti 178 km/h, ale papež František si bude určitě užívat pomalou rozvážnou jízdu.
Technické parametry:
- Počet článků: 370
- Akumulátor: NiMH
- Celkový výkon: 114 kW
- Točivý moment: 335 Nm
- Objem nádrží: 122,40 l = 5,0 kg vodíku
- Zrychlení 0-100 km/h: 9,6 s
- Maximální rychlost: 178 km/h
- Délka: 5,1 m
- Výška: 2,7 m
- Šířka: 1,81 m
- Rozvor: 2,78 m
Papež František bere vážně problematiku životního prostředí a svůj postoj dal najevo ve své encyklice Laudato si z roku 2015. Vyzval k ochraně Země a všeho, co nás obklopuje, a to změnou našeho životního stylu a snahou o zachování našeho „společného domova“. Toyota Mirai se k jeho vizi dobře hodí a může Františkův postoj demonstrovat na jeho cestách.
Komentáře
Chcete mě? Českému výherci se nedaří prodat papežovo Lamborghini
https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/chcete-me-ceskemu-vyherci-se-nedari-prodat-papezovo-lamborgh/r~008f15925fb411ea95caac1f6b220ee8/
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.