Hlava katolické církve projede během roku tisíce kilometrů a mnohé z těchto kilometrů papež tráví v papamobilu. Nedávno věnovala Japonská biskupská konference papeži nový papamobil značky Toyota Mirai, zajímavý tím, že je na vodíkový pohon. Připoutejte se, startujeme!

 

Toyota Mirai @Toyota UK

Během svého ponfitikátu byl papež František obdařen mnoha perfektními silničními kousky od značek jako Alfa Romeo, Mercedes-Benz či Harley Davidson a dalších, za zmínku třeba stojí i supersporty Ferrari Enzo , Lamborghini Huracán LP580-2 s pohonem zadních kol v papežských barvách a především Dacia Duster. Tyto kousky se v papežské garáži dlouho neohřály, protože byly vydraženy a výtěžek dražeb byl dán na podporu charitativních a misijních projektů.

 

Před nedávnem dostal papež František darem od Japonské biskupské konference nový papamobil, kterým se stal model Mirai od Toyoty. A co si o tomto autě můžeme říct?

 

Toyota Mirai (slovo „Mirai“ znamená v japonštině „Budoucnost“) je vozidlo s vodíkovým pohonem. Když nahlédnete pod kapotu, budete pohledem zklamáni, jelikož uvidíte pouze řídící jednotku a elektromotor. To hlavní, soustava tři sta sedmdesáti vodíkových článků a třívrstvé vysokotlaké vodíkové nádrže o objemu 122,40 l, se nacházejí pod pasažéry. Tyto nádrže jsou kvůli nároku na vysokou pevnost a nízkou hmotnost vyrobeny z vysoce odolných kompozitních materiálů s polymerní matricí a výztuží z uhlíkových a skelných vláken.

 

Celá pohonná soustava funguje díky reakci vodíku s kyslíkem, která vytváří elektrickou energii. Část této energie napájí elektromotor pod kapotou a část se ukládá do NiMH akumulátoru. Během celé chemické reakce vzniká odpadní voda, která během jízdy odkapává výfukem na vozovku. Do tohoto akumulátoru se také ukládá rekuperovaná energie z brždění. Elektromotor tedy čerpá energii ze dvou zdrojů – palivových vodíkových článků a akumulátoru. Normovaný dojezd vozidla je 500 km.

 

Toyota musela zároveň změnit konstrukci celého vozu. Ačkoliv jeho přední část včetně interiéru pro řidiče a spolujezdce zůstává beze změny, zadní část si prošla pořádnou proměnou. Původní konstrukce vozu byla nahrazena cestovní nadstavbou, která má vyvýšenou část se sedadlem pro papeže a za ní dvě sedadla pro papežův čtyřčlenný doprovod kardinálů. Celou nadstavbu ohraničuje lehká trubková konstrukce se střechou z plexiskla a LED osvětlením. Celá nadstavba u neemisního vozu je tak mnohem otevřenější a vzdušnější v porovnání s ostatními papamobily.

 

Toyota Mirai @Toyota UK

 

Konstrukční zásahy přidáním cestovní nadstavbou přidaly Toyotě Mirai nějaká čísla navíc – délka vozidla 5,1 m je změnou jenom o 150 mm oproti původnímu modelu a rozvor zůstal zachován na původních 2 780 mm. Nejvíce narostla výška vozidla. Se zastřešením nadstavby je celková výška 2,7 m, což je rozdíl oproti původnímu modelu o 1,16 m.

 

Ovšem „pod kapotou“ se papamobil vůbec nezměnil. Byl zachován původní výkon 114 kW i točivý moment 335 Nm, takže i papamobil dokáže zrychlit z nuly na sto za 9,6 s a dosáhnout nejvyšší rychlosti 178 km/h, ale papež František si bude určitě užívat pomalou rozvážnou jízdu.

 

Technické parametry:

  • Počet článků: 370
  • Akumulátor: NiMH
  • Celkový výkon: 114 kW
  • Točivý moment: 335 Nm
  • Objem nádrží: 122,40 l = 5,0 kg vodíku
  • Zrychlení 0-100 km/h: 9,6 s
  • Maximální rychlost: 178 km/h
  • Délka: 5,1 m
  • Výška: 2,7 m
  • Šířka: 1,81 m
  • Rozvor: 2,78 m

 

Papež František bere vážně problematiku životního prostředí a svůj postoj dal najevo ve své encyklice Laudato si z roku 2015. Vyzval k ochraně Země a všeho, co nás obklopuje, a to změnou našeho životního stylu a snahou o zachování našeho „společného domova“. Toyota Mirai se k jeho vizi dobře hodí a může Františkův postoj demonstrovat na jeho cestách.

 

Toyota Mirai @Toyota UK

 

https://www.signaly.cz/info/podporte-signaly-cz