Dnešním dnem uběhlo právě 76 let od narození Ivana Martina Jirouse, známého pod přezdívkou Magor. Byl to básník, publicista, výtvarný kritik, signatář Charty 77, člověk, který dokázal spojit rozdělenou společnost a mimo jiné výborný básník s poměrně kontroverzním chováním.
Narodil se v Humpolci a po absolvování místního gymnázia vystudoval dějiny umění na FF UK.
V 60. letech pracoval ve čtrnáctideníku Výtvarná práce a začal vydávat časopisecky své básně, jeho život se ale zkomplikoval po sblížení se skupinou The Plastic People of the Universe v roce 1969. Stal se jejím manažerem. Kvůli jeho názorům mu byla zakázána literární činnost a živil se mnoha různorodými profesemi, případně byl bez práce, což tou dobou bylo nezákonné.
Za pozornost bezpochyby stojí soudní procesy, které s ním byly vedeny. Za svou činnost byl pětkrát odsouzen, nejčastěji podle §202 týkajícího se výtržnictví. Celkem si odseděl ve vězení osm a půl roku.
Typická pro něj byla už situace, která vedla k jeho prvnímu zatčení. V jednom hostinci došlo k verbálnímu nedorozumění s bývalým majorem StB. Po zpěvu původně sokolské píseň, v níž nápěv „žeňte Prusy z Prahy“ vyměnili za aktuální „žeňte Rusy vrahy“ si Magor vzal výtisk Rudého práva, snědl jeho střed, prostrčil jím hlavu a prohlásil: „Dnes jsem snědl Rudé právo, takhle jednou sežereme bolševiky.“ Za toto jednání byl odsouzen na dvanáct měsíců; rozsudek za toto „výtržnické“ chování byl zrušen až v roce 2011.
Jedním z jeho důležitých textů je Zpráva o třetím českém hudebním obrození. Ten lze považovat za program českého undergroundu. (Odkaz: http://www.moderni-dejiny.cz/clanek/ivan-m-jirous-zprava-o-tretim-ceskem-hudebnim-obrozeni/)
V letech 1976-77 byl opět uvězněn, tentokrát za hudební činnost s Plastiky a DG 307. Tento proces byl zajímavý především svou medializací. Byl o něm natočen dokument československou televizí, Atentát na kulturu, a v propagandistickém seriálu 30 případů majora Zemana mu byl věnován díl Mimikry, kde byla vystupující skupina vylíčena jako narkomané a teroristé. (Odkaz zde: https://www.youtube.com/watch?v=JHzqeBANpjA)
Proces s Jirousem, Svatoplukem Karáskem, Pavlem Zajíčkem a Vratislavem Brabencem vedl ke spojení undergroundu a disentu a v důsledku ke vzniku dokumentu Charta 77. Ten požadoval „pouze“ dodržování lidských a občanských práv, ke kterým se Československo zavázalo.
V době Jirousova nejdelšího věznění ve Valdicích v letech v letech 1981–1985 na něj čekala jeho žena Juliána s dvěmi malými dcerami - mladší bylo v době jeho zatčení půl roku, starší rok a půl. Psát domů mohl jednou za tři týdny, návštěvy rodinných příslušníků byly povoleny jednou za deset měsíců. Svým dcerám během vězení napsal pohádky a říkanky, vydané později pod názvem Magor dětem.
Stal se i členem VONS (Výboru na ochranu nespravedlivě stíhaných - sdružení občanů, které zveřejňovalo příběhy politických vězňů, protože mediálně známějším se dostávalo lepšího zacházení. Typickým příkladem může být Václav Havel.)
Zajímavostí může být také skutečnost, že se nemohl účastnit listopadových událostí. Tou dobou byl ve vězení. Trest mu byl prominut a on vyšel do světa plného změn. Po roce 1989 bydlel střídavě v Praze a v Prostředním Vydří na Vysočině.
Za sbírku Magorovy labutí písně, napsanou během věznění ve Valdicích, získal Cenu Toma Stopparda, v anketě Lidových novin vyhrál dvakrát cenu Kniha roku. V roce 2006 mu byla za celoživotní dílo udělena Cena Jaroslava Seiferta.
Jeho složitá osobnost byla označována na jednu stranu za spravedlivou a čistou, na druhou je známý i svými sklony k nemírnému požívání alkoholu a s ním spojenou agresí a vulgarismy.
Zemřel v roce 2011; jednou z hlavních příčin úmrtí bylo právě jeho nadměrné pití. Je pochován v Kostelním Vydří. Zádušní mši za něj sloužil symbolicky 17. listopadu Václav Malý. Jeho pohřeb celebroval jeho přítel Ladislav Heryán.
Ukázky z díla Labutí písně:
Jak dlouho Bože ještě snesu,
že žiju v ustavičném stresu?
Tak dlouho jak se Tobě zachce
potrvá moje frustrace
Pokorný jsem přemáhám strach
dnes budu Tě prosit v modlitbách,
abys mi aspoň po tom všem
položil do úst k básním šém.
.
.
.
Na Mírově jsem makal v kapli.
Když teďka po čtvrtý mě lapli,
šoupli mě dělat do kostela
a v klášteře je moje cela.
Ptám se Tě, Pane, vážně zcela,
ač trochu s potlačeným smíchem:
Nechceš mě nakonec mít mnichem?
Komentáře
Jak jste myslela to, že Magor dokázal spojit rozdělenou společnost?
Nijak, to se teď přece tak říká.
(Vlastně bacha, censor bdí.)
zdroj: https://cs.wikipedia.org/wiki/Ivan_Martin_Jirous
tři stovky za přehození slovosledu, to bych bral taky
Dnešní svazáci (Blažková) a úředníci (Vacek) - představitelé oficiální kultury - k nám mluví o Magorovi. Představiteli druhé kultury, který by je okamžitě poslal do prdele.
Každá "druhá kultura" (když jako kultura za něco stojí, popř. má jiný zásadní význam) je "druhou" jen dočasně, než pominou důvody její druhosti a dostane se do čítanek.
Magor může posílat do prdele koho chce, ale už je pod drnem a ukázky jeho díla v čítankách. Jeho druhost dodruhala.
@Flamengáč .. Samozřejmě, že se to tak říká. Ale napsat to u Magora .. tady se projevilo, že autorka je (buďto schopností pracovat do hloubky se zdroji a nebo ráciem obecně) mimo. Ale to by ani tak nevadilo, to se dá všechno pilovat a všichni bychom se to měli furt víc učit. Jako spíš to, že je mimo někdo, kdo článek editoval, či zadával. To je smutný. U Jirouse obzvlášť. Asi si jdu dát panáka. Ne počkat, mám práci! :D
@dromedar Magor bude druhej furt. Ne proto, že byl druhej vůči jiný, pominuvší první, ale proto, že je to Magor. Meta úroveň...
"Každá "druhá kultura" je "druhou" jen dočasně..."
Je údělem povstalců, že příští generace těch, proti kterým povstali, se jimi zaštítí. To je známo už z biblických dob a je vhodné to, zvláště na křesťanském webu, připomenout.
Mi připomíná, když jsem Magora s Františkou přivezl ke Skalákovi, jak se podíval na zeď, na níž visel z nějakého hřbitova ukradený litinový kříž a pod ním na lavici maska čerta a povídá: Hmm, trocha ekumenismu...
Nebyl to kříž z vojenského hřbitova v Olomouci?
(Kaju se za dobíhání od tématu.)
To těžko. Skalák, co vím, vykrádal kostely, hřbitovy a Boží muka zaniklých vesnic v jižním pohraničí.
"Nad tím zůstává rozum i čurák stát"
Spitfire, vy asi chcete sedět za výtržnost kažení mládeže co? Zdroj citátu byste uvést nechtěl?
To není žádné kažení mládeže, to je Magorův ranní zpěv.
Magor, neMagor, vždyť je tam sprosté slovo a to se nesmí, kór na křesťanským webu!
Víte jak poznáme, že se VV opět přihlásil na signály?
Já to poznám podle toho, že je tady tak nějak hezčeji.
Já jsem využil své "právo" to tady napsat. Nemám problém s tím, že to někdo z vedení Signálů smaže. Už jednopu se mi to stalo a já jsem uznal argument, který pan Vacek uvedl. Ke mně se zachoval korektně.
Kdyby někdo chtěl něco newikipediovského...
https://www.proglas.cz/program/detail-poradu/2019-05-18-19-15-00/?play=1
Kdo si to celé přeposlechne, mohl by napsat, jak se mu to líbilo/nelíbilo. Milan Tesař dělá podle mě na naše (české (moravské) katolické mediální) poměry dost dobré hudební pořady.
Je příbuzným obávaného Stanislava Tesaře z Ústavu hudební vědy FFMU, co nemilosrdně vyhazoval od zkoušky když třeba někdo místo Gluck řekl Glück?
Vím já? Příbuzenské vztahy neřeším...
Mohl by být. Určitá vzdálená podobnost tam je.
No, já to chápu, plést si Glucka a Glocka není žádná prdel.
@redakce Tak co ta věta, že dokázal spojit rozdělenou společnost? Ta je fakticky chybná, dezinformační a fakenewsová :)
Pocta Ivanu Magorovi Jirousovi :-D
https://www.youtube.com/watch?v=tEcL2ILi4Nw
Trochu z jineho soudku a uhlu nahledu :-D
Arakain - Magor
https://www.youtube.com/watch?v=W4mnA6oOmi0
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.