Zkušený britský režisér Sam Mendes, autor posledních bondovek (Spectre, Skyfall), ale také oceňovaných snímků jako Americká krása či Nouzový východ, se vydává do krvavých, ovšem ne příliš probádaných vod první světové války. A to ne ledajakým způsobem, ale rovnou pomocí techniky, kdy je film natočen na jeden jediný dlouhý záběr. 

Zdroj obrázku: Universal Pictures

Tato filmová technika není vůbec výjimečná. Proslavil ji už Alfred Hitchcock ve svém filmu Provaz z roku 1948 nebo naposledy také Alejandro González Iñárritu se svým Birdmanem (2014), avšak natočit válečný celovečerní snímek tímto způsobem je již velmi obtížný úkol. Nicméně můžeme říct, že celý tým okolo režiséra Mendese a uznávaného kameramana Rogera Deakinse to zvládl téměř dokonale.
 

V příběhu snímku 1917 se soustřeďujeme na dva mladé britské vojáky Schofielda (George MacKay) a Blake (Dean-Charles Chapman), kteří dostávají nečekaný a náročný úkol. Mají doručit zprávu, která obsahuje rozkaz pro plukovníka a jeho jednotku, aby nepodnikali ofenzivu na německou armádu, jelikož by přímo vpadli do naplánované léčky. Jenže tuto výzvu musí absolvovat skrz nepřátelské území, a to v omezeném čase, poněvadž útok má být veden již na druhý den. Ve hře jsou nejen stovky vojáků a jejich životů, ale i život Blakeova staršího bratra.

Zdroj obrázku: Universal Pictures

A hned na začátku je na co se dívat. Film nám od prvních minut servíruje pořádnou dávku silného a napínavého prožitku, který zprostředkovává kamera zakotvená na hlavních hrdinech. Jako bychom byli součástí dvojčlenné jednotky procházející zákopy (které byly mimochodem přímo pro účely natáčení v exteriérech vykopány), bahnitými cestami obklopenými desítky mrtvých lidských, tak i zvířecích těl či třeba podzemním bunkrem.
 

Sledovat zmíněné momenty, potažmo i nadcházející, zejména ty, které jsou v pohybu, je úžasné. V prvé řadě je to zásluhou kamery, jež nepochybně zaujímá stěžejní roli ve filmu a její funkce je jasně stanovená, ale také díky velkolepé výpravě, která je propracovaná do nejmenších detailů, jako když si v zákopu všimneme nápisu „Ve dne nevystrkuj hlavu ven ze zákopu“ nebo impozantní hudbě Thomase Newmana, která zase působivým způsobem navozuje tu pravou atmosféru bojiště 1. sv. války, a zároveň se autor hudby nebojí ji vygradovat až do maxima.

Zdroj obrázku: Universal Pictures

Samozřejmě pozorný či zkušený divák pozná v některých pasážích (velmi dobře) ukryté střihy a také se po nějaké době může poněkud přejíst samotné kamery, která jednoduše krouží kolem postav, věcí i míst, někdy až příliš, což může působit docela rušivě a nepříjemně. Nutno podotknout, že docela oprávněně, jelikož v některých momentech by se normální střih hodil mnohem více než jízdy kamery sem a tam.

Zdroj obrázku: Universal Pictures

Na druhou stranu snímek 1917 toho nabízí víc než jen výborně odvedenou řemeslnou práci. Ačkoliv se může zdát, že film poskytuje pouze jednotvárnou linku, kdy se postavy mají přemístit z bodu A do bodu B za určitých okolností, není to tak úplně pravda (samozřejmě že do jisté míry tomu tak je). Zaprvé se jedná o survival cestu, kdy hrdinové musejí překonat území, které je na první pohled vlastně prázdné, ovšem za každým rohem se může skrývat nebezpečí v různé podobě, a současně musejí zdolat samotné prostředí, které je pokaždé odlišné.

Zdroj obrázku: Universal Pictures

A zadruhé je to jejich vnitřní boj. Boj, jenž je ještě obtížnější než ten fyzický. V jejich myslích je stále odpovědnost za životy více než 1600 vojáků, které mohou přijít vniveč. Jen proto, že nepředají zprávu, nedokončí misi. Nedokážou překonat sami sebe, své lidské možnosti. Zda se jim to podaří či ne, si musíte odpovědět sami, resp. uvidíte, pokud zajdete do kina, což můžu jen vřele doporučit.

Zdroj obrázku: Universal Pictures

Atraktivní, poutavý, nevšedně zpracovaný snímek 1917, je přesně takový film, který chcete vidět na velkém plátně, jelikož pouze na něm vynikne jeho neoddiskutovatelná filmová práce, tak i napínavý příběh z doby, která už navždy změnila lidstvo.

 

1917                              Hodnocení: 80%
USA / Velká Británie, 2019, 119 min

 

Režie: Sam Mendes
Scénář: Sam Mendes, Krysty Wilson-Cairns
Kamera: Roger Deakins
Hudba: Thomas Newman
Výprava: Dennis Gassner a Lee Sandales
Střih: Lee Smith
Hrají: George MacKay (desátník Schofield), Dean-Charles Chapman (desátník Blake), Colin Firth (generál Erinmore), Mark Strong (kapitán Smith), Andrew Scott (poručík Leslie), Adrian Scarborough (major Hepburn), Benedict Cumberbatch (plukovnik Mackenzie) aj.

 

 

Napsal: Zdeněk Červenka