Ve dnech 6.-27. října 2019 se konala zvláštní biskupská synoda. Proč se jí říká „amazonská“, když se konala v Římě, a co se pod tím exotickým názvem vlastně skrývá?
Oblast Amazonie je obrovský region. Obývá ji 34 milionů lidí různých náboženství, etnik a kultur. Navíc se zde nacházejí nenahraditelné přírodní bohatství. Podle slov přípravného dokumentu se oblast potýká s „hlubokou krizí“, která je způsobená „dlouhodobými lidskými zásahy“ pramenícími ze „spotřebitelské kultury“. Dochází k vykořisťování původních obyvatel a přírody neomezenou těžbou, znečišťováním, obchodem s lidmi a drogami, kriminalizací obránců území. Původní obyvatelé pak migrují do měst, kde žijí za hranicí chudoby a jsou připraveni o své kulturní bohatství.
Pozor, to zní tak, že to má něco společného i s námi na druhém konci světa.
Motem synody bylo „Nové stezky církve a integrální ekologie“. Cíl papež zformuloval takto: „Dobrat se nových cest k evangelizaci tamějšího Božího lidu, zejména domorodých obyvatel, kteří jsou často zapomenuti a postrádají příznivé vyhlídky do budoucnosti, což je zapříčiněno také krizí amazonské džungle, tedy plic, majících pro naši planetu maximální důležitost“. Takže tady jde i o budoucnost planety!
Pozváni byli biskupové ze 7 amazonských států, ale kromě nich také laici a zasvěcené osoby působící v Amazonii, včetně představitelů jednotlivých etnik.
Účastníci synody vypracovali závěrečný dokument s názvem „Nové stezky pro církev a pro integrální ekologii“. Dočtete se v ně o zajímavých diskutovaných tématech. Patří mezi ně misie, inkulturace, integrální ekologie, ochrana domorodých obyvatel, amazonský ritus, role žen a nové možnosti, zejména v oblastech, kde je obtížný přístup k eucharistii. Co si pod tím přestavit konkrétněji? Návrat k jednoduchému životnímu stylu sv. Františka, vytvoření misionářských týmů na předměstích, ekumenický a mezináboženský dialog, ochrana Země a života, propojení péče o přírodu a péče o znevýhodněné obyvatele, očištění a ocenění lidové zbožnosti. Poslední část dokumentu se týká možných nových cest pro církev. Objevují se zde témata jako kněžské svěcení ženatých mužů, jáhenské svěcení žen a vypracování amazonského ritu. Dále byla navržena definice „ekologického hříchu“ jakožto „činu nebo opomenutí proti Bohu, proti bližnímu, komunitě, životnímu prostředí, budoucím generacím a ctnosti spravedlnosti". Tyto myšlenky jsou však pouhými návrhy pro papeže.
A jaký vliv to bude mít na církev? Papež František oznámil, že postsynodální exhortaci vypracuje do konce roku.
Autor: Marie Vlčková
Komentáře
Je katolická víra lepší než víra domorodých indiánů?
@Jindrah Je pravdivé poznání lepší než polopravdivé nebo nepravdivé?
Záleží zřejmě na úhlu pohledu. Z pohledu věřícího se tuším, že považuje každý svoji víru za tu pravdivou a z hlediska papeže pozoruji, že všechna náboženství jsou si rovna a vedou k pravému poznání.
Pro přidání komentáře se musíš přihlásit nebo registrovat na signály.cz.